BLT / Sydöstran logo

Blekinges största nyhetswebb
  • Kontakta oss
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Tipsa oss
  • Start
  • Vad vill du läsa
  • Nyheter
  • Sporten
  • Kultur & Nöje
  • Familj
  • Krönikor
  • Opinion
  • Bloggar
  • Väder
  • Förmåner
  • BLT & Sydöstran
  • Blekinge
  • Karlskrona
  • Ronneby
  • Karlshamn
  • Olofström
  • Sölvesborg
  • Inrikes
  • Utrikes
  • Ekonomi
  • Nyhetsdygnet
  • Nyheter
  • Nyhetsdygnet
  • Läsarnas val
  • Nyheter i bilder
  • Händelsekartan
  • Läs chatten från den 23/11

    Jan-Olof Petersson (FP) och Nicklas Platow (M) svarade på läsarnas frågor på BLTSydostran.se onsdagen den 23 november. Läs hela chatten.

     Politikerna chattar om skolan(2011-11-23) 
    16:37
     

     
    16:34
    Nettoeffekten kommer att bli positiv och vi har räknat med de kvardröjande kostnader som finns Bl.a kommer vår fastighetsavdelning att få uppdraget att hantera kvarblivna lokaler. Kolla in kommunens hemsida där vår fastighetschef föredömligt svara på lokalfrågan. //JO
    onsdag 23 november, 2011 16:34 
    16:34
    Nu svarar Jan-Olof Petersson på den sista frågan för idag. Men skolfrågan lever vidare. I morgon debatterar partierna om frågan i fullmäktige. Mötet är öppet för allmänheten. Vi på bltsydostran.se och Jan-Olof Petersson och Nicklas Platow är jätteglada för att i ville ställa många frågor i den så viktiga skolfrågan. Hälsar Emma Söderbom, webbredaktör.
    onsdag 23 november, 2011 16:34 
    16:31
    [Kommentar från MagnusMagnus: ] 
    Du skriver 7 milj Vad är det man sparar jag förstår inte det . En skola som står tom kostar pengar Utökade kostnader med bussar måste ju tillkomma. Barnen måste ju få plats någon annan stans det måste ju kosta det med . Höga driftkostader kan det ju inte vara vad jag vet så är det bergvärme där uppe.
    onsdag 23 november, 2011 16:31 Magnus
    16:30
    Det kommer de att göra Martin. De kommunala bolagens avkastning finansierar till viss del vår budget i Kommunen. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:30 
    16:29
    [Kommentar från MartinMartin: ] 
    Vänstern vill höja skatten för att lösa skolans budget- det säger ni nej till. Kan era partier tänka er att en del av miljonerna som det nya kraftvärmeverket ska generera kan satsas på grund- och gymnasieskolan?
    onsdag 23 november, 2011 16:29 Martin
    16:29
    Ja och Nej. På en del är de bättre och på en del är de sämre. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:29 
    16:29
    [Kommentar från StrömsbergStrömsberg: ] 
    Är studieresultaten är högre på större skolor?
    onsdag 23 november, 2011 16:29 Strömsberg
    16:29
    Jag respekterar det Cilla men omfördelningen av resurser blir ändock påtaglig. Min förhoppning är att de nya skolorna vi kan bygga för dig och andra så småningom ska framstå och vara ett riktigt bra alternativ till friskolor. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:29 
    16:27
    [Kommentar från CillaCilla: ] 
    Många föräldrar jag pratat med inklusive mig själv, kommer aldrig att sätta sina barn i dessa storskolor som ska utformas. Vi väljer hellre en friskola eller en mindre kommunal skola i andra hand. Hur ser det ut om ni inte kommer att "fylla" de stora skolorna med tillräckligt med elever? Då riskerar det att bli ett ekonomiskt bakslag.
    onsdag 23 november, 2011 16:27 Cilla
    16:27
    Den frågan känner jag att skolledningen på Rödeby behöver få svara på Freddy. Ge dem en chans att berätta. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:27 
    16:26
    Vi vill bygga starka skolor i stan och på landsbygden Janne. Det finns inget motsatsförhållande. En mindre skola kan vara bra och en stor skola kan vara dålig. På samma sätt kan små och stora skolor inte använda resurser optimalt om inte grundförutsättningar finns. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:26 
    16:26
    [Kommentar från Freddy LFreddy L: ] 
    Tror ni att den lilla skolan i den stora skolan är möjligt i Rödeby? Hur ser den planen i så fall ut?
    onsdag 23 november, 2011 16:26 Freddy L
    16:25
    [Kommentar från JanneJanne: ] 
    Folk ratar de stora skolorna i stan och flyttar till småskolorna och för att råda bot på det problemet vill ni lägga ner de små skolor som finns och tvinga barnen till ÄNNU STÖRRE SKOLOR??? Det låter inte som en bra idé i mina öron...
    onsdag 23 november, 2011 16:25 Janne
    16:25
    Det finns idag inget förslag som något parti driver om att stänga Saltö. Förvaltningen hade 3 olika förslag men nu utreder förvaltningen ytterligare förslag i Trossö skolområde. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:25 
    16:24
    [Kommentar från elev åk 5elev åk 5: ] 
    Hur mycket tjänar ni om ni lägger ner saltö??
    onsdag 23 november, 2011 16:24 elev åk 5
    16:24
    Ja så kan det vara och så kan det samtidigt bli väldigt liten om man är ensam. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:24 
    16:23
    [Kommentar från Mia LMia L: ] 
    I en liten skola blir Du större!!
    onsdag 23 november, 2011 16:23 Mia L
    16:23
    Jag kan inte svara numeriskt exakt men jag förstår på förvaltningen att de tagit hänsyn till visst tapp till Friskolorna. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:23 
    16:22
    Lämpligheten på storlek av skola beror inte på antal elever. Det beror på hur man organiserar undervisningen och även på hur skolans lokaler är utformade. Man kan bygga en "liten" skola i en stor skola. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:22 
    16:22
    [Kommentar från StefanStefan: ] 
    Hur stort "extratapp" till friskolorna har räknat med i era kalkyler?
    onsdag 23 november, 2011 16:22 Stefan
    16:21
    [Kommentar från SmåskolorSmåskolor: ] 
    Finns det någon övre gräns för hur stor (till elevantalet) en skola bör vara i ert tycke?
    onsdag 23 november, 2011 16:21 Småskolor
    16:21
    Nej. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:21 
    16:20
    [Kommentar från StrömsbergStrömsberg: ] 
    Har det funnits några parallella förslag som ni arbetat med där nedläggning inte funnits med? Där man hittat ekonomiska och pedagogiska vinster i befintliga enheter?
    onsdag 23 november, 2011 16:20 Strömsberg
    16:20
    Jag kan inte svara för skolchefen men jag menar skolan blir bättre om man har lämpliga gruppstorlekar, en bra skolledning och bra lärare. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:20 
    16:19
    [Kommentar från MagnusMagnus: ] 
    Skolchefen: "Med stora grupper blir skolan bättre"
    onsdag 23 november, 2011 16:19 Magnus
    16:19
    Det har vi inte sagt Freddy och du ställde frågan igår kväll. Svaret förblir detsamma. Om hela förvaltningens förslag i sin ursprungliga utformning hade gått igenom så innebär det ca 40 vikarietjänster. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:19 
    16:18
    [Kommentar från Freddy LFreddy L: ] 
    Är det inte naivt att tro att man kan spara pengar utan att säga upp personal?
    onsdag 23 november, 2011 16:18 Freddy L
    16:18
    Ca 7 MKR // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:18 
    16:17
    [Kommentar från Magnus Magnus : ] 
    Hur mycket tjänar man på att lägga ner Strömsbergskolan?
    onsdag 23 november, 2011 16:17 Magnus
    16:17
    Förvaltningen menar att de personalnedskärningar som blir en konsekvens av en del beslut huvudsakligen ska beröra vikarier. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:17 
    16:16
    [Kommentar från KommunalarenKommunalaren: ] 
    Hur blir det med personalen som jobbar på de nedläggningshotade skolorna? oron är rätt stor kan jag säga...
    onsdag 23 november, 2011 16:16 Kommunalaren
    16:16
    Alla omfattas av skolskjutsreglerna oavsett var man bor. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:16 
    16:15
    [Kommentar från sofiesofie: ] 
    jag hoppas ni tänkt lösa det med skolskjuts till barnen till vedeby även för oss i lyckeby alla innehar inte körkort o det finns en anledning till varför man väljer en skola när där man bor om inte barnen ska behöva stiga upp klockan fem för o ta sig dit
    onsdag 23 november, 2011 16:15 sofie
    16:15
    Ja. Jag förstår att detta kan kännas otryggt. Det jag kan lova är att jobba hårt för att göra Er nya skola så bra som den har möjlighet att bli. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:15 
    16:14
    [Kommentar från Linnea o TheoLinnea o Theo: ] 
    har någon tänkt på hur vi barn känner om vår skola läggs ner?
    onsdag 23 november, 2011 16:14 Linnea o Theo
    16:14
    Ja, låt oss och förvaltningen utreda och ta ställning det det förslag som har lagts fram från Centruppgruppen. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:14 
    16:13
    [Kommentar från Hans-OlofHans-Olof: ] 
    Friskolan Galären har ju Kultut & Musik Åk 6-9 ochDator & Teknik åk 6-9 här i centrum på trossö, dom har fattat gallopen . Så se till så att det blir en 7-9 skola icentrum (Trossö ) som är kommunal och som kan konkurera för andelen friskolor är alldeles för hög i karlskrona om man jämför tex med kalmar 7-8 % och vi 21% friskolor. Så lets party
    onsdag 23 november, 2011 16:13 Hans-Olof
    16:13
    Jag är ny i politiken men jag tror att det beror på att man varit feg och inte velat presentera förslag som är tuffa. Jag tror att man på en del håll menar att det är bättre att inte ta en risk att ta ansvar för då tappar man väljare. Man måste våga ta även tuffa beslut. Vi har ett uppdrag och det löper i 4 år. Våra beslut får vi stå till svars för var 4dje år. Jag hoppas och tror att de förslag som vi lägger fram även om de är tuffa kommer att göra att vi får en bättre skola i Karlskrona med fler godkända elever. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:13 
    16:10
    [Kommentar från LottaLotta: ] 
    Varför har man inte tagit tag i skolans problem med för stor kostym för många år sedan?
    onsdag 23 november, 2011 16:10 Lotta
    16:10
    Sunnadalskolan har sin unika förutsättningar och kanske vi just nu ska avvakta med deras verksamhet. Det finna naturligtvis ett integrationsperspektiv som vi har i åtanke också Men låt oss vänta lite med denna del
    onsdag 23 november, 2011 16:10 
    16:08
    [Kommentar från StinsenStinsen: ] 
    Hur förs diskussionerna om Sunnadalskolan?...varit rätt tyst där?
    onsdag 23 november, 2011 16:08 Stinsen
    16:08
    Det är 2 separata frågor. Vi ska finna lösningar för helheten. Vi måste orka ta ett brett ansvar och titta på många delar av vår befintliga organisation. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:08 
    16:07
    [Kommentar från LottaLotta: ] 
    I går på mötet i Fridlevstad sas att det fanns ca en högstadieskolas övertalighet i stan. Vad hjälper det då att lägga ner skolor på landsbygden?
    onsdag 23 november, 2011 16:07 Lotta
    16:07
    Ett antal gånger har jag sagt att vi välkomnar egna enskilda alternativ vilket nu verkar ske på Skrävle
    onsdag 23 november, 2011 16:07 
    16:05
    [Kommentar från Lennart PeterssonLennart Petersson: ] 
    Nu satas i Skrävle på att lösa förskolan med ett bygdekooperativ. Om så var fallet lovade Ni att inte röra skolan. Hur tänker Ni nu?
    onsdag 23 november, 2011 16:05 Lennart Petersson
    16:05
    Ett underskott i skolorna leder till att man för det med sig in i nästa budgetår. Om vi inte gör något åt detta kommer alltfler skolor att fortsätta med underskott. Det vi vill göra är att använda resurserna bättre så att ett något mindre antal skolor får möjlighet att hålla budget OCH att erbjuda riktigt bra verksamhet.
    onsdag 23 november, 2011 16:05 
    16:03
    [Kommentar från Jan HJan H: ] 
    De skolor som har underskott i budget från tidigare år. Måste man "amortera" av skulden med årets elevpeng så det kan påverka eleverna negativt?
    onsdag 23 november, 2011 16:03 Jan H
    16:03
    Vi välkomnar den debatten. Oaktat den har vi ett ansvar att ta. Problemen försvinner inte med mindre än att man gör någonting åt situationen. Om situationen förblir som den är idag i skolorna i Karlskrona så får vi färre barn som går igenom skolan med godkända betyg. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:03 
    16:02
    [Kommentar från Freddy LFreddy L: ] 
    Hur ser ni på debatten om att Kommunerna nationellt inte klarar av att hantera friskolesituatioen - att man alltid reflexmässigt vill rädda stora stadsbygdsskolor genom att fylla dem med landsortsbarn? Är det rimligt?
    onsdag 23 november, 2011 16:02 Freddy L
    16:02
    Vi kommer fortsatt att ha svåra ekonomiska utmaningar framöver och att andra krafter nu försvårar detta gör det inte lättare.//JO
    onsdag 23 november, 2011 16:02 
    16:00
    [Kommentar från Förkrossad och ledsen SkrFörkrossad och ledsen Skr: ] 
    Ni kunde inte hålla ert löfte till Skrävle eftersom ni var tvungna att hålla budgeten... Hur går det ihop sig nu när ni inte ska lägga ner Tving och Torhamn?
    onsdag 23 november, 2011 16:00 Förkrossad och ledsen Skr
    16:00
    Hur menar du Stefan? Menar du Sturkö så blir det tyvärr konsekvensen. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 16:00 
    15:59
    [Kommentar från StefanStefan: ] 
    Är det rimligt att elever ska tvingas byta skola inför nionde skolåret?
    onsdag 23 november, 2011 15:59 Stefan
    15:59
    Vi står fast i löftet att tillsammans med föräldrar och elever grundligt diskutera utformingen av Vedeby Kunskapscentrum. Jag tror och hoppas att vi tillsammans ska få till något riktigt bra! // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 15:59 
    15:58
    [Kommentar från SvenssonSvensson: ] 
    På mötet i stort sett lovade ni oss att inte flytta våra barn från Lyckebyskolan förrän Lyckeby kubnskapscentrum stod klar att ta emot alla elever på ett tryggt och bra sätt, står ni ff fast vid det?
    onsdag 23 november, 2011 15:58 Svensson
    15:58
    En centralt belägen 7-9 skola är vad Centrumgruppen föreslår. Låt oss se vad förvaltningen säger om förslaget. Det ska bli spännande. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 15:58 
    15:57
    [Kommentar från Hans-OlofHans-Olof: ] 
    Hej på er,,,,,,,,,,,Det behövs en centralt belägen F7-9 skola för att konkurera med friskolorna,centrum lockar till sig elever ock ungdomar eller hur.........
    onsdag 23 november, 2011 15:57 Hans-Olof
    15:57
    Det vi nu gör är att vi vill skapa utrymme för kompetensutveckling av pedagoger. Förvaltningen ska nu titta på Trossöförslaget och så får vi fortsätta den processen på ett kreativt sätt. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 15:57 
    15:56
    [Kommentar från SaltöförälderSaltöförälder: ] 
    Om man tar tillbaka sexorna i de fyra enheterna F-5 i Trossö-Vämö området och skapar en bra högstadieskola, kan man inte då använda de tidigare tänkta ombyggnads- och omorganisationskostnaderna till att kompetensutveckla pedagogerna till 2015?
    onsdag 23 november, 2011 15:56 Saltöförälder
    15:56
    Vi har skolskjutsfrågan med i våra bedömningar och beräkningar. Det finns ju regler för under vilka förutsättningar man kan få skjuts. Självklart omfattas alla elever oberoende av var de bor och i vilken skola de går av dessa regler
    onsdag 23 november, 2011 15:56 
    15:54
    [Kommentar från sofiesofie: ] 
    hoppas ni tänker ordna skolskjuts till barnen i lyckeby till vedebyskolan alla innehar inte körkort o det finns inte bussar som passar för o ta sig dit i tid eller ska barnen behöva gå hemifrån kl fem på morgonen för o hinna
    onsdag 23 november, 2011 15:54 sofie
    15:54
    Hej Hans-Olof // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 15:54 
    15:54
    [Kommentar från Hans-OlofHans-Olof: ] 
    Hej På Er..
    onsdag 23 november, 2011 15:54 Hans-Olof
    15:54
    Friskolorna har ännu inte byggt sina skolor färdig och frågan är hur stor eller lite skola de har och som kommunen kommer att ha. Vi har idag stora friskolor när det gäller antal elever om vi jämför med andra jämförbara kommuner//JO
    onsdag 23 november, 2011 15:54 
    15:52
    [Kommentar från StrömsbergStrömsberg: ] 
    Ligger inte friskolornas popularitet att de just kan erbjuda små enheter? Är det möjligen så att ni missar något väsentligt när ni istället jobbar för större och större enheter?
    onsdag 23 november, 2011 15:52 Strömsberg
    15:52
    Vi känner oss trygga med beräkningarna. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 15:52 
    15:50
    [Kommentar från undrareundrare: ] 
    Ni är medvetna om att ni komma göra SAMMA misstag som Ronneby Kommun gjorde då dem la ner Bräkne-Hoby skolan va? Dem tjänade inte ett nickel på det, trots att allt var "stensäkert"...!
    onsdag 23 november, 2011 15:50 undrare
    15:50
    Vad som är bäst kan kanske varken Du eller jag säga i det här läget Huvudsaken är att vi ser över organisationen.
    onsdag 23 november, 2011 15:50 
    15:49
    [Kommentar från StrömsbergStrömsberg: ] 
    Handen på hjärtat: tycker ni själva att det här förslaget är det bästa ni kan prestera för barnen, för kommunen och för landsbygden?
    onsdag 23 november, 2011 15:49 Strömsberg
    15:48
    Tack Marie. Som vi sa på Vedebyträffen så är det viktigt att skolledningen, föräldrar och barn blir trygga i förändringen. // Nicklas
    onsdag 23 november, 2011 15:48 
    15:47
    [Kommentar från MarieMarie: ] 
    Bra att ni lovar att föräldrar också ska tycka till om tidsplanen!
    onsdag 23 november, 2011 15:47 Marie
    15:47
    MP deltar och medverkar konstruktivt i detta. Vi har också sett till att MP nu har representation i BUN
    onsdag 23 november, 2011 15:47 
    15:46
    [Kommentar från undrareundrare: ] 
    Vilken roll har MP haft i diskussionerna? Vad säger dem om frågan?
    onsdag 23 november, 2011 15:46 undrare
    15:46
    Det finns fler intilligande skolor som kan tillhandahålla en bra eller bättre undervisning. Förvaltningen och skolledningen la fram ett stort förslag där Tving och Torhamn var inkludera för avveckling. Vår uppfattning är dock att inte en politisk majoritet står bakom det delen av förslaget.
    onsdag 23 november, 2011 15:46 
    15:44
    [Kommentar från StrömsbergStrömsberg: ] 
    Är det bara Strömsberg som har goda intilliggande skolor som kan "tillhandahålla en bra eller bättre undervisning..."? Blev Tvings skolas räddning indirekt att ni inte tycker att Fridlevstad lever upp till de kriterierna?
    onsdag 23 november, 2011 15:44 Strömsberg
    15:44
    Frågan om åk 6 är inte enkel. Bekymret vi har är att det på f-6 skolor ska finnas behöriga lärare som får sätta betyg och det gäller alla lärare. Vi prova nu att på några skolor ha en f-6 indelning Efterhand får vi utvärdera vilket som är bra. 2015 MÅSTE alla lärare vara behöriga i både ämnena och i att sätta betyg. Vi är idag inte säkra på att vi kan erbjuda detta på alla de skolor vi idag har.
    onsdag 23 november, 2011 15:44 
    15:41
    [Kommentar från CillaCilla: ] 
    Hur kommer det sig att sexorna på en del skolor flyttats till högstadiet? De hör inte "hemma" där. Enligt läroplanen delas de mål en elev ska kunna in efter det "gamla" låg-, mellan- och högstadium. Sexorna får ett år på sig att visa nya lärare (en för varje ämne) vad de kan. Är det inte dax att de får flytta tillbaka till de småskolor som får vara kvar och på det sättet stärka elevunderlaget, samtidigt som barnen får vara just barn ytterligare ett år.
    onsdag 23 november, 2011 15:41 Cilla
    15:41
    Tid är den tid då personal elever och föräldrar tycker att de nya organisationslösningarna blir bra. Mycket svårt att att tidssätta justeringar eftersom andra instanser i kommunen måste medverka
    onsdag 23 november, 2011 15:41 
    15:39
    Ja vi har friskoledelen med i den översyn som ska ske på Trossö. Syftet är att skapa röda trådar i den kommunala skolan där det blir naturligt att elever fortsätter i en bra högstadieskola även i området Trossö
    onsdag 23 november, 2011 15:39 
    15:39
    [Kommentar från MarieMarie: ] 
    Det lugnar mig inte särskilt, hur länge är "en tid" i er värld?
    onsdag 23 november, 2011 15:39 Marie
    15:37
    [Kommentar från Helen JohnssonHelen Johnsson: ] 
    Hej. I det senaste förslaget uppdrar ni åt förvaltningen att återkomma med ny org avs Trossö-Vämö med särskilt beaktande av närhetsprincipen. Hur är det med kvalitetskrav, kommer man även att beakta att det är från åk 6 avdriften till friskolor sker och stärka konkurrenskraften där istället för att omorganisera i de lägre årskurserna som i de tidigare förslagen?
    onsdag 23 november, 2011 15:37 Helen Johnsson
    15:37
    Huvudskälen att vi lägger förslaget att lägga ner Strömsberg skola är att vi kan tillhandahålla en lika bra eller bättre undervisning på omkringliggande skolor.
    onsdag 23 november, 2011 15:37 
    15:35
    Personalen behöver ha besked om hur de ska planer framöver. Vi ska arbeta med frågan om mottagning av elever på bästa sätt och jag inser att det kan en tid innan Vedeby är färdigt att ta emot fler elever
    onsdag 23 november, 2011 15:35 
    15:34
    [Kommentar från Freddy LFreddy L: ] 
    Vilka är huvudskälen till att just Strömsbergs Skola ska läggas ned?
    onsdag 23 november, 2011 15:34 Freddy L
    15:32
    [Kommentar från MarieMarie: ] 
    På mötet på Vedeby för en dryg vecka sedan gjorde ni sken av att förstå vår oro över att allt ska gå så rysligt snabbt. Att ni har så bråttom gör inte ert prat om kvalitetshöjning särskilt trovärdigt, utan får det bara att kännas som en ekonomisk fråga. De röster som höjdes på mötet var inte emot idén kring Vedeby kunskapscentrum som sådan, utan en uppmaning till er att sansa er och göra en väl planerad och organiserad omflyttning. Vi kan inte acceptera ett förslag som innebär att våra små barn ska ha sin vardag på en byggarbetsplats, allt måste vara färdigt och anpassat först. De som går i 3B på Lyckebyskolan har redan varit med om detta när Verköskolan byggdes om till förskola. Deras skolgård var då en byggarbetsplats under en mycket lång tid, eftersom renoveringar och ombyggnader alltid drar ut på tiden. Där räddades situationen av att skolan ligger i anslutning till skogsområden och gräsytor. Vedebyskolan angränsar till vägar och köpcentrum! Vi är många föräldrar som i förra omgången av skolans omorganisering med mycket kort varsel fick reda på att Verköskolan skulle bli en F-2 skola och dåvarande tvåor och vi föräldrar fick ett par månader på oss att mentalt förbereda oss på en flytt. Ska det skötas på samma märkliga vis även denna gång? Jag vill veta hur er tidsplan ser ut när det gäller Lyckebyskolans nedläggning?
    onsdag 23 november, 2011 15:32 Marie
    15:32
    Det har hänt en del sedan politikerna var hos oss i förra veckan.

    I måndags kom beskedet att de tidigare nedläggningshotade skolorna i Tving och Torhamn inte längre riskeras att stängas. Och under förmiddagen i dag beslutade barn- och ungdomsnämnden att föreslå kommunfullmäktige fatta beslut om att lägga ner Lyckebyskolan och Kyrkskolan i Jämjö. Beslut i fullmäktige väntas tas i december eller januari. Man fattade även beslut om att flytta högstadiedelen på Sturkö. Samt börja planera för kunskapscentrum både i Jämjö och i Lyckeby.
    onsdag 23 november, 2011 15:32 
    15:17
    Hejsan. Om 15 minuter chattar Jan-Olof Petersson (FP) och Nicklas Platow (M) med er läsare om skolfrågan i Karlskrona. Passa på och ställ dina frågor!
    onsdag 23 november, 2011 15:17 
     
     

    Aktuellt

  • Allt om nedläggningshoten
  • Dela |
    blog comments powered by Disqus

    Senaste nytt från Karlskrona

    Annons:

    Senaste nytt

    Allsvenskan: Syrianska–Mjällby, onsdag 19.00

     

    EM-uppehåll

    Får Mjällby godkänt för sin vårsäsong?

    Visa resultat

    Läs mer med Plus+

    Senaste nytt TT

  • Inrikes
  • Utrikes
  • Sport
    1. Tvångsäktenskap kan ge fängelse
    2. Nio år gammalt mord i Mangsmålet
    3. Gonorré ökar bland unga kvinnor
    4. Flera bränder i Lidköping
    5. Chalmers lockar trots avgifter
    6. Trombolys hjälper även 80+
    7. Dynapac säger upp 47 i Karlskrona
    8. Skolors it-system kan vara olagligt
    9. Schlingmann till nytt partijobb
    10. Med värmen kom myrlarmen

    Sök efter fastighetsaffärer

    Här kan du söka fastighetsaffärer i både Blekinge och Kalmar län.

    Bloggar

    Skarp version

    Skarp version

    Gibbs ska vara klar
    Änglamat

    Änglamat

    ?Barn-släppet?
    Boktok

    Boktok

    Ny Mazetti ? för barn
    Pernilla hittar flytet

    Pernilla hittar flytet

    Nu är det sommar på riktigt!
    Tjejmilen 2012

    Tjejmilen 2012

    A som i armar
    Student 2012

    Student 2012

    STUDENTSLITEN
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Annons:

    Läs BLT och Sydöstran som pdf

    Ledare i BLT

    Rut är en bra lärare

    Ledare i Sydöstran

    EU måste både gasa och bromsa

    Förvandlingen av Ronneby torg

    Annons:

    Knivdramat i Kungsmarken

    Dödsskjutningen i Bergamåla

    Mordet på Peter Ivarsson

    Läsarnas bilder - maj

    Du kan också få din bild publicerad på BLTSydostran.se! Skicka den till oss.

    Tidningarna på Facebook

    Välkommen till världen

    Evenemangsguiden

    Föreningsnytt

    Semesterlista 2012

    Planera semestern med BLT:s och Sydöstrans semesterlista 2012.

    Hitta rätt direkt

    Annons:

    Inloggning för prenumeranter

    Logga In Logga in med ditt Facebook-konto

    Bli kund på bltsydostran.se