BLT / Sydöstran logo



Välkommen till Blekinges bästa nyhetssajt
  • Kontakta oss
  • Privatannonser
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Tipsa oss
  • Kalendern
  • Föreningsnotiser
  • Nyheter
  • Sporten
  • Kultur & Nöje
  • Familj
  • Opinion
  • Bloggar
  • Väder
  • Förmåner
  • BLT & Sydöstran
  • Karlskrona
  • Ronneby
  • Karlshamn
  • Olofström
  • Sölvesborg
  • Inrikes
  • Utrikes
  • Ekonomi
  • Nyhetsdygnet
  • Nyheter
  • Nyhetsdygnet
  • Läsarnas val
  • Nyheter i bilder
  • Händelsekartan
  • Foto: Lena Ehring

    Små marginaler för Volvos transporter

    En timme mindre avlastningstid i Torslanda hade gett Volvo PV:s tågtransporter mellan Olofström och Göteborg allvarliga problem. Först några veckor innan tidtabellen för 2012 skulle börja gälla ändrades Trafikverkets plan.

    Den så kallade Volvoåttan har kört efter i princip samma tidtabell allt sedan starten för tio år sedan. Men i arbetet med den nya tidtabellen för 2012 höll det på att gå illa för transporterna mellan Olofström och Göteborg.

    Förmiddagståget till Göteborg lämnar Olofström 11.30 för komma fram till Torslanda 17.37. Tre och en halv timme senare ska tåget börja resan tillbaka till Olofström igen. Innan dess ska 78 containrar lastas av från godståget och lika många tomma lastas på. Det ger i snitt en och en halv minut per container. Förutsatt att vädret eller något annat inte har orsakat tågförseningar förstås. Då krymper antalet sekunder per container raskt.

    På övre fabriken kör två containertruckar som klarar last upp till 20 ton vardera i skytteltrafik med containrar. Ur säkerhetssynpunkt kan inte fler fordon vara inblandade i av- och pålastningen. Likadant ser det ut på Södra fabriken i Olofström och i Torslanda.
    – Det finns lite marginal, men den är inte stor, säger Peter Samuelsson, platschef på Volvo Logistics Services i Olofström.

    Efter avregleringen av tågtrafiken är det Trafikverkets uppgift att ta emot ansökningarna om trafiktillstånd på de olika sträckorna och ordna en tidtabell som fungerar. Det innebar att det förra hösten fanns 5–6 olika tågoperatörer i Göteborgsområdet att ta hänsyn till. Green Cargos önskemål om att få behålla sin tidtabell för Volvoåttan blev inte bönhörd. Plötsligt skulle tre timmars uppehåll vid Torslanda bara bli två.
    – Det är en reducering med 30–35 procent av terminaltiden. Det är inte hanterbart med 150 containerrörelser på två timmar, konstaterar Peter Samuelsson.

    Det blev två hektiska månader med många möten och fullt uppgjorda reservplaner innan Trafikverket, bokstavligen fem i tolv, lyckades ändra så att Volvoåttan fick behålla sina tre timmars uppehåll.
    – Det här var ju inte gjort av illvilja, utan de stora problem som blev följden hade inte framgått ordentligt tidigare i processen. Den tid vi behövde påverkade 5–6 andra operatörer.
    – Vi kände ändå att det hos Trafikverket fanns en bra förståelse för konsekvenserna. Det fanns en ambition att hitta en lösning, men det var inte lätt.

    Först när den nya tidtabellen skulle börja gälla lyckades man nå en kompromiss med alla inblandade och Volvo Logistics fick den nödvändiga tiden.
    Hur det kommer att bli med tidtabellen inför 2013 vet inte Peter Samuelsson. Han hoppas bara att alla inblandade parter lärde sig något av problemen förra gången.
    – Att köra på väg kostar pengar och försämrar vår konkurrenskraft. Det tas beslut om varje ny produkt och då gäller det att ha rätt pris.
    – Men jag har stor respekt för Trafikverkets situation. Det har inte satsats tillräckligt på infrastrukturen i vissa områden – Stockholm, Göteborg och Malmö – och det försvårar.

    Hade den omgjorda tidtabellen blivit verklighet hade Volvo Logistics fått köra kortare tågset och fler långtradare till Göteborg. Alternativt hade delar av containrarna fått lastas av på annat ställe i Göteborg och sedan fraktats på lastbil till Torslanda. Båda alternativen hade inneburit rejält ökad långtradartrafik mitt i eftermiddags- och kvällsrusningen i Göteborg.
    – Det hade varken varit bra ur kostnads- eller miljösynpunkt.
    550 meter godståg. Varje godståg till Göteborg rymmer 78 containrar på vardera sex meter. Förmiddagståget är framme i Göteborg vid 17.30-tiden, sedan väntar avlastning av godset och pålastning av tomma containrar. Tidigt nästa morgon är tåget tillbaka i Olofström igen.

    Kristina Olsson

     

    Dela |
    blog comments powered by Disqus

    Senaste nytt från Olofström

    Annons:

    Val 2014

    LIVET PÅ GALAXEN

    Val 2014

    Vi på Volvo

    Senaste nytt

    Allsvenskan

    Val 2014

    Val 2014

    Senaste Nytt Olofström

    Visa hela nyhetsdygnet »

    Tjänstgörande webbredaktör

    Senaste blåljusen

    Polisens senaste utryckningar

    Annons:

    BLT:s artiklar om valet

    Häng med i händelserna under supervalåret! Här är BLT:s artiklar.

    Våra mest lästa nyheter

    Reportage från BLT

    Artiklar och reportage från BLT

    Läsarnas bilder maj

    Ledare i BLT

    Läs Sylvias och Eriks ledare här!

    Läs alla stafettintervjuer

    Sök efter fastighetsaffärer

    BLT:s förmåner & tävlingar

    Här är dina förmåner!

    Bloggar

    Skarp version

    Skarp version

    Namn som kan bli sportchef i KHK och Mjällby föll igen
    Pernilla hittar flytet

    Pernilla hittar flytet

    Dags att komma upp på vägen igen
  • 1
  • 2
  • Har du koll på trafiken?

    På vägarna, till havs och i luften

    Läsarpanel

    Annons:

    Annons:

    Riktlinjer för läsarkommentarer på Bltsydostran.se

    På Bltsydostran.se är det möjligt att kommentera nästan alla artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal.

    För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på Bltsydostran.se. Kommentarerna lagras hos Disqus. På tider då Bltsydostrans webbredaktion inte är bemannad går det att kommentera artiklar, men de blir inte publicerade förrän efter granskning.

    Bltsydostran.se tillämpar förmoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att alla kommentarer granskas före publicering. Kommentarerna måste leva upp till Bltsydostran.se:s riktlinjer för läsarkommentarer för att bli publicerade. Ibland kan kommentarerna också publiceras i papperstidningen.

    Använd ett hyfsat språk, utan tillmälen, nedsättande omdömen, svordomar eller obscena ord. Visa respekt för andra debattörer och andras åsikter. Utgå från att det du vill säga ska vara meningsfullt för andra läsare.

    Du kan använda signatur och på det viset vara anonym, men tänk på att trovärdigheten och tyngden i ditt inlägg blir större om du använder eget namn.

    BLT:s och Sydöstrans webbar lyder under Tryckfrihetsförordningens regler om ansvarig utgivare vilket innebär att det är ansvarig utgivare som i sista hand avgör om ett inlägg ska publiceras eller ej.

    Läsarkommentarer - riktlinjer

    Vi har högt i tak.

    Vi har en tillåtande grundinställning.

    Vi vill att användarna ska komma till tals.

    Men

    Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

    Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

    Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

    Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

    Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

    Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

    Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

    Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

    Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

    Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel med mera i läsarkommentarerna.

    Hittar du inlägg som du tycker strider mot våra regler är du välkommen att uppmärksamma våra webbredaktörer på webb@bltsydostran.se

    Inloggning för prenumeranter

    Logga In Logga in med ditt Facebook-konto

    Bli kund på bltsydostran.se